Кето диетата защо всъщност ви убива

Кето диетата защо всъщност ви убива

8ти август

Какво е Кето диетата ?

Кето диетата е диета с ниско съдържание на въглехидрати, предназначена да предизвика бърза загуба на тегло чрез рязко ограничаване на въглехидратите. Целта е да се предизвика „кетоза” или метаболитно състояние, при което тялото трябва да черпи енергия от вторични източници, като например от мазнините. Златно правило в тази диета е, че приетите въглехидратите не трябва да превишават повече от 50 грама на ден и повечето от тези въглехидрати трябва да бъдат от богат източник на фибри.

Принципите и макронутриентния прием в една кето диета са следните:

– прием на въглехидрати – до 5% ;

– прием на белтъчини – около 25% ;

– прием на мазнини – около 70% ;

Тазбличка на принципите на кето диетата:

От къде се появи Кето диетата ?

Кето диетата се появява в началото на 20-ти век за медицинска употреба, като стратегия за лечение на епилепсия. Диетата се нарича така поради увеличението на кетонните телца в кръвта, когато въглехидратите, които приемаме ни са твърде малко за да служат като основен източник на енергия за тялото ни. Тази диета не беше много известна до 70-те години и с популяризирането на диета Аткинс, чак тогава нисковъглехидратната диета придоби популярност и мейнстрийм. Идеите на човека, който беше популяризирал тази диета не след дълго бяха отхвърлени от здравната медицинска сфера, поради негативните последствия, които се получават при следване в дългосрочен план.И за това започна да не се употребява толкова, както в началото.

В днешно време с помоща на телевизията и интернет, кетогенната диета много рязко, буквално от нищото набра популярност, като известни личности започнаха да я възхваляват по телевизията и в социалните мрежи, сякаш е „магия“ за сваляне на тегло, лесно покачване на мускулна маса, увеличаване на сила, издръжливост и другите „ползи“, които уж получаваме.

Кои са основните проблеми в кето диетата ?

Хората си мислят, че тази диета е добра идея за загуба на мазнини основно поради две причини:

Първата им хипотеза твърди, че тази диета намаля нивата на инсулин (което не е лъжа всъщност) и тъй като една от функциите на инсулина е Lipogenesis (образуване на нови мастни тъкани), си мислят, че ако държат нивата на инсулин ниски поради прекмерното ограничаване на въглехидрати в диетата си, той ще доведе до използването на мазнини за енергия.

Има два основни проблема в тази хипотеза за инсулина:

– че колкото и „логично“ да звучи тази хипотеза, ако общия ни ежедневен/ежеседмичен енергиен баланс е над този за поддържане на тегло, неизбежно е натрупването на мазнини в тялото, дори приема на въглехидрати да е 0 гр.;

– че не само въглехидратите повишават нивата на инсулин, а също така и протеина има същото свойство;

Втората им хипотеза твърди, че кето диетата дава уникално „метаболитно преимущество“ пред нормална, добре балансирана диета, като при големия прием на протеин и мазнини тялото ни трябва да изгори повече калории в смилането и разграждането на храните (т.е. да се увеличи енергоразхода на тялото ни без да сме активни), които са източници на тези макронутриенти.

Основния проблем на тази хипотеза е, че леки промени на енергоразхода ни от храносмилане на храни не е от съществено значение за изгаряне на мазнини. Има една единствена причина за тялото ни да използва мазнини като източник на енергия и тя е за енергиен баланс.

Третата хипотеза на хората, които са на кето диета и спортуват е, че им се увеличава силата и издържливостта в даден спорт, който те практикуват.

Има редица проучвания, които доказват точно противоположното. Поради липсата на въглехидрати в диетата, атлетите не могат да се представят по-добре, от колкото когато са били на нормална или високовъглехидратна диета. А има и елитни атлети, които анекдотично твърдят, че нисковъглехидратна диета е пълна глупост и че тялото ни се нуждае от въглехидрати за да се представя възможно най-оптимално във всички видове спортове, които изискват сила, експлозивност, издържливост и съсредоточеност.

Много е трудно на тази диета да се спазват принципите ѝ, защото тялото ни просто се нуждае от въглехидрати. Ако даден човек е много активен или практикува, някакъв спорт в ежедневието си и обожава да приема въглехидрати и сладки храни, тази диета ще му се стори като най-големия кошмар, който няма край. Няма причина да сте на диета, която не ви кара да се чувствате енергичен в ежедневието си или в спорта, който практикувате.Да не говорим, че е изключително трудно в ежедневието да се спазва стриктно хранене с такова съотношение на макронутри.

Кои са основните плюсове в кето диетата ?

Като цяло не са много ползите от кето диетата. Основната полза е, че като си ограничим въглехидратите толкова много, много лесно можем да попаднем на калорием дефицит, дори в повечето случаи става неусетно. Друга полза е, че развиваме потискане на апетита, тъй като храните които приемаме много ни засищат.

Друг плюс на кето диетата е, че на хората, на които им предстои състезание и им е нужно да свалят няколко стотин грама или килограма за да влязат в съответната категория, безспорно тази диета може да им е в помощ.

Какви са здравословните проблеми настъпващи при кето диетата ?

 

Най-голямият негативен ефект, който получаваме от кето диетата е, че драстично ни се увеличава LDL (лошият) холестерол. При такъв завишен LDL холестерол има много висок риск от сърдечни заболявания, развиване на атеросклероза и риск от преждевременна смърт. Също така има голяма възможност в продължителния прекомерен прием на меса и наситени мазнини да се образува тумор в бъбреците. Тъй като при тази диета много се лишаваме от плодове и зеленчуци, които са богати на въглехидрати, ние не можем да си набавим нужните витамини и минерали за правилното фукциониране на тялото ни, което може да доведе до редица проблеми.

Извод:

Всеки, който може да мисли логично не би препоръчал тази диета на абсолютно никого, защото има голям риск от здравословни проблеми, които могат да настъпят ако се практикува в дълъг период от време. Негативните последици са много повече от колкото положителните, които получавате при преминаването ви на тази диета и точно поради това не се препоръчва тази диета.

Ако сте пробвали много диети без резултати и кето диетата звучи твърде хубаво за да е истина, то тази диета не трябва да бъде отговора. Каквото и да твърдят хората, не трябва да го приемате като най-добра диета, защото най-добрата диета, е тази, която можете да я практикувате за дълъг период без да се ограничавате от храните, които искате да консумирате.

https://www.acc.org – обща информация

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22419282 – че кето диетата може да се използва за лекуването на епилепсия

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28074888 – за хипотезата с инсулина и въглехидратите, че го правят да звучи твърде много просто от колкот всъщност е

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22935440 – че диета богата на мазнини и протеини има голям засищащ ефект

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16685046 – че няма никакви метаболитни преимущества в кето диетата

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25182101 – че може да се отслабва с всяка диета стига да сте на калориен дефицит

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25007189 – ако калорийния дефицит е под внимание, няма никаква разлика в отслабването при нисковъглехидратна диета и балансирана диета

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26553488 – че кето диетата е ужасна за тренировки изискващи издържливост и сила

http://care.diabetesjournals.org/content/diacare/41/Supplement_1/S38.full.pdf – че кето диетата е одобрена да се прилага най-много за 2-4 месеца

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30408717 – кето диетата и колко много ни повишава холестерола

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26768850 – че LDL холестерола е значително по-висок при хора, които не консумират много въглехидрати

( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1312295/

https://bigthink.com/stephen-johnson/no-one-should-be-doing-the-ketogenic-diet-says-former-president-of-the-american-college-of-cardiology   –елитни кардиоплози, които твърдят, че прекомерния прием на меса, яйца и млечни продукни буквално ни убиват)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4759602/ – за тумора в бъбреците от кето диетата

https://trends.google.com/trends/explore?date=2009-01-01%202019-01-01&geo=BG&q=%D0%9A%D0%B5%D1%82%D0%BE%20%D0%B4%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%B0 – информация за популярността на кето диетата

Сподели: